MAGYAR ONKOLÓGIAVol 52, No. 2, 2008

 Közlemény

Aprepitant a tüdõrák kemoterápiája okozta hányinger és hányás megelõzésében

Tamási Lilla, Müller Veronika, Magyar Pál

Pulmonológiai Klinika, Semmelweis Egyetem, Budapest

A magas dózisú cisplatin-tartalmú kemoterápiás kombinációk a standard kezelésként alkalmazott kortikoszteroid és 5-hidroxitriptamin(3)-receptor-antagonisták széleskörû hozzáférhetõsége mellett is a betegek mintegy 50%-a esetében hányingert és hányást okoznak. A neurokinin-1-receptor antagonista aprepitant standard antiemetikus profilaxishoz való hozzáadása az ilyen szempontból panaszmentes betegek arányát 15-20%-kal emeli, ami döntõen annak az eredménye, hogy mérsékli a késõi, a kemoterápia
bekötését követõ 24 órán túli tüneteket is. A tüdõrák kemoterápiájának gerincét a nagy dózisban adott cisplatin jelenti. A jelen közlemény az aprepitant alkalmazásával kapcsolatosan 10 beteg esetében szerzett elsõ tapasztalatainkat összegzi. Valamennyi beteg esetében a korábbiakban az adott összetételû, elsõ vonalban adott kemoterápia - orális ondansetron alkalmazása mellett - több alkalommal hányást okozott. Az aprepitant kemény kapszula mellett az ismertetett 10 beteg esetében a kemoterápia folytatása ellenére hányás nem jelentkezett. Hét beteg gyakorlatilag teljesen tünetmentessé vált, mind a korai-, mind pedig a késõi emetikus tünetek tekintetében. Két beteg esetében a továbbiakban a késõi szakban enyhe émelygés fennmaradt, hányinger vagy hányás nélkül, egy beteg enyhe hányingert említett a továbbiakban, hányás nélkül. Kis betegszámon szerzett saját tapasztalataink alapján az aprepitant a tüdõrákos betegek szupportációjában hasznos segítséget nyújthat, a betegek kemoterápia alkalmazása mellett is megfelelõ életminõségének biztosítása érdekében. Magyar Onkológia, Vol 52, Nr. 2, 179-183, 2008

Kulcsszavak: magasan emetogén kemoterápia; antiemetikus kezelés; ondansetron; aprepitant; nem kissejtes tüdõrák

Experience with aprepitant in the prevention of nausea and vomiting caused by highly emetic chemotherapy of lung cancer. Approximately one half of cancer patients experience nausea or vomiting during chemotherapy containing high-dose cisplatin, despite the use of a corticosteroid and 5-hydroxytryptamine(3) (5-HT(3)) receptor antagonists. The addition of aprepitant, a neurokinin 1 receptor antagonist, improves control of emesis by a further 15-20%, and improves late phase symptoms (>24 h after chemotherapy). The cornerstone of standard first line lung cancer chemotherapy is high-dose cisplatin. Our experience with aprepitant in the chemotherapy of 10 lung cancer patients is described, who reported more than one episode of vomiting caused by chemotherapy despite the use of ondansetron previously. Aprepitant prevented acute and late phase oncoming vomiting in all 10 patients and acute and late phase nausea in 9 of the 10 patients. According to our experience on a limited number of patients, aprepitant may be of clinical benefit in the supportive treatment of lung cancer, in achieving better quality of life during chemotherapeutic cycles in these patients. Hungarian Oncology, Vol 52, Nr. 2, 179-183, 2008


Beküldve: 2008. március 20.; elfogadva: 2008. május 13.
Elérhetőség: Dr. Tamási Lilla, Pulmonológiai Klinika, Semmelweis Egyetem, 1125 Budapest Diós árok 1c; Tel: (06-20)-920-9796; E-mail: engi.tamasi@freestart.hu

Kattintson ide a teljes (PDF) változat letöltése végett!
ad